Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik.

Se vores "cookiepolitik".

Hvis du har mistet en attest, kan du i nogle tilfælde bestille en ny

For at få en fødsels- og navneattest, forudsættes det at du er fødselsregistreret eller døbt i Danmark. Er du ikke født i Danmark, kan du kun få en navneattest fra en dansk myndighed, hvis du har fået en navneændring i Danmark efter 1. april 2006.

Når du skal bruge en navneattest eller fødsels- og navneattest på dig selv, kan du bestille den med det samme, hvis du har NemID. Bestillingen behandles i dit bopælssogn. Hvis du er født i Sønderjylland, behandles din bestilling dog af den kommune, hvor din fødsel er registreret.

Du kan finde adressen til dit bopælssogn i Sogneportalen.

Attester bestilt med NemID sendes med posten i løbet af 5 hverdage til din folkeregisteradresse, såfremt du bor i Danmark. Er det ikke tilfældet, må du rette henvendelse til den myndighed, der kan udstede din attest for nærmere vejledning.

Skulle du mod forventning ikke have modtaget din attest, må du rette henvendelse til den myndighed, der behandler din bestilling.

Du kan også få attesten udleveret ved personlig henvendelse til dit bopælssogn, hvis du er født i Sønderjylland, din fødekommune. Medbring billedlegitimation.

Når du skal bruge en fødsels- og dåbsattest på dig selv, kan du bestille den med det samme, hvis du har NemID. Bestillingen behandles i dit bopælssogn.

Det forudsættes, at du er fødselsregistreret eller døbt i Danmark, hvis du har brug for en fødsels- og dåbsattest.

Attester bestilt med NemID sendes med posten i løbet af 5 hverdage til din folkeregisteradresse, såfremt du bor i Danmark. Skulle du mod forventning ikke modtage din attest, må du rette henvendelse til sognet, der behandler din bestilling.

Du kan finde adressen til dit bopælssogn herunder:

Du kan også få attesten udlevet ved personlig henvendelse til dit bopælssogn. Medbring billedlegitimation.

Når du skal bruge en vielsesattest til dig selv, kan du bestille den med det samme, hvis du har NemID. Bestillingen behandles i dit bopælssogn.

Du kan dog kun bestille en vielsesattest her, hvis du er viet i folkekirken. Er du viet ved en anden myndighed, må du rette henvendelse til den myndighed, der har foretaget vielsen.

Attester bestilt med NemID sendes med posten i løbet af 5 hverdage til din folkeregisteradresse, hvis du bor i Danmark. Skulle du mod forventning ikke modtage din attest, må du rette henvendelse til sognet, der behandler din bestilling.

Du kan finde adressen til dit bopælssogn herunder:

Du kan også få attesten udlevet ved personlig henvendelse til dit bopælssogn. Medbring billedlegitimation.

Du kan bestille en attest på dit barn ved henvendelse til dit bopælssogn og medbringe legitimation. Legitimering skal ske ved forevisning af billedlegitimation.

Du kan finde dit bopælssogn på sogneportalen herunder:

Er barnet født i Sønderjylland, skal du dog rette henvendelse til den kommune, hvor fødslen er registreret.

Er barnet ikke født i Danmark, kan du kun få en attest fra en dansk myndighed, hvis barnet har fået en navneændring i Danmark efter 1. april 2006.

Bemærk, at danske myndigheder allerede har adgang til de informationer, der er på en dansk attest. Derfor er det kun sjældent nødvendigt at bruge en attest overfor en dansk myndighed.

Du kan i de fleste tilfælde bestille en attest med NemID her på siden.

En vielsesattest kan du dog kun bestille her, hvis du er viet i folkekirken. Er du viet ved en anden myndighed, må du rette henvendelse til den myndighed, der har foretaget vielsen.

Er du født udenfor Danmark, kan du kun få en attest fra en dansk myndighed, hvis du har fået foretaget en navneændring efter 1. april 2006 eller du er viet i Danmark.

Der gælder særlige regler for døds- og begravelsesattester. Kontakt dit bopælssogn eller den kommune, der har registreret dødsfaldet.

Bemærk, at danske myndigheder allerede har adgang til de informationer, der er på en dansk attest. Derfor er det kun sjældent nødvendigt at bruge en attest overfor en dansk myndighed.

Opdateret 26. januar 2017
Skrevet af Kirkeministeriet
Ansvarlig redaktør: Bente Nygaard Højer