Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik.

Se vores "cookiepolitik".

Der findes mange forskellige muligheder for at betale af på din SU-gæld.
Betaling med girokort

Du modtager kun girokort på opkrævninger og, hvis ikke du betaler til tiden, 1. rykkere.

2. rykkere og opsigelser sendes i stedet gennem Digital Post.

Både opkrævninger og rykkerskrivelser sendes omkring den 20. i måneden før afdraget skal betales.

Vi registrerer dine indbetalinger så hurtigt som muligt, og normalt inden for 5 arbejdsdage.

Vil du betale mere end aftalt?

Hvis du vil afdrage med et højere beløb end det vi opkræver, skal du blot rette beløbet på girokortet, eller indtaste et større beløb gennem din netbank. Du kan også betale med Dankort ved at logge på selvbetjeningsløsningen ved at klikke "Start" her på siden.

Vil du betale mindre end aftalt?

Du kan enten udsætte din betaling, eller i en periode betale et lavere afdrag end normalt.

Læs mere her:

Du kan kun tilmelde din betaling til Betalingsservice, hvis du er tilbagebetalingspligtig. Du tilmelder betalingen til Betalingsservice gennem din bank. De oplysninger du skal bruge, finder du på selvbetjeningsløsningen her på siden. Hvis du har modtaget et girokort, står oplysningerne nederst.

Hvis du stadig er under uddannelse, eller endnu ikke er tilbagebetalingspligtig, finder du andre måder at betale på gennem selvbetjeningen.

Find selvbetjeningsløsningen ved at klikke "Start".

Du kan betale af på din SU-gæld med Dankort ved at logge på selvbetjeningsløsningen "Din SU-gæld".

Du kan vælge at betale enkelte afdrag, betale et valgfrit beløb eller indfri hele gælden.

Du finder selvbetjeningen ved at klikke "Start" her på siden.

Har du mistet dit girokort, eller er du kommet til at slette den opkrævning vi har sendt gennem Digital Post? Så kan du finde andre betalingsmuligheder ved at logge på selvbetjeningsløsningen ved at klikke "Start" her på siden.

Uanset hvilken betalingsform du vælger, skal indbetalingerne overføres i danske kroner. Du er selv ansvarlig for, at afdragene bliver betalt til tiden. Det betyder, at beløbet senest skal være modtaget i Statens Administration den 8. i måneden. Har du et tidligere statsgaranteret SU-lån, skal beløbet være modtaget den 1. i måneden.

De omkostninger som din bank, postvæsnet og Danske Bank beregner sig i forbindelse med overførelsen fra udlandet, skal betales af dig. De samlede omkostninger skal derfor lægges til det afdrag, du betaler.

Betaling med girokort

Du får som udgangspunkt ikke tilsendt girokort, hvis du bor i udlandet. Har du en dansk netbank, kan du i stedet tilmelde din betaling til Betalingsservice. Du finder de oplysninger din bank skal bruge ved at logge på selvbetjeningsløsningen, ved at klikke "Start".

Betaling af SU-lån fra et udenlandsk pengeinstitut

SWIFT-adresse: DABADKKK

IBAN-nr.: DK123 000 000 6 38 11 11

Danske Bank, Holmens Kanal 2-12, 1092 København K

Overførslen skal ske i danske kroner.

OBS! CPR-nr. skal oplyses som reference ved alle indbetalinger, ellers kan vi ikke se, at betalingen kommer fra dig. Du skal selv betale de omkostninger, som er forbundet med overførslen.

Tilbagebetaling af for meget udbetalt SU fra et udenlandsk pengeinstitut

SWIFT-adresse: DABADKKK

IBAN-nr.: DK7230000001009141

Danske Bank, Holmens Kanal 2-12, 1092 København K

Overførslen skal ske i danske kroner.

OBS! CPR-nr. skal oplyses som reference ved alle indbetalinger, ellers kan vi ikke se, at betalingen kommer fra dig. Du skal selv betale de omkostninger, som er forbundet med overførslen.

Tilbagebetaling af tidligere statsgaranterede SU-lån fra et udenlandsk pengeinstitut

SWIFT-adresse: DABADKKK

IBAN-nr.: DK373 000 000 5 67 02 33

Danske Bank, Holmens Kanal 2-12, 1092 København K

OBS! CPR-nr. skal oplyses som reference ved alle indbetalinger, ellers kan vi ikke se, at betalingen kommer fra dig. Du skal selv betale de omkostninger, som er forbundet med overførslen.

Fortæl os, hvor du er

Du har pligt til at oplyse Statens Administration, hvis du flytter til udlandet - eller rundt i udlandet. Gør det inden 14 dage efter udrejse. Adresseændringen kan du indsende i et underskrevet dokument til studielaan@statens-adm.dk , eller pr. brev til:

Statens Administration

SU-gæld

Landgreven 4

Postboks 2191

1017 København K

Du kan også oplyse en dansk opkrævningsadresse til Statens Administration, hvor vi kan sende girokort til. Oplyser du en kontaktadresse til CPR-registret, benytter vi i nogle tilfælde den adresse som opkrævningsadresse. Du er selv ansvarlig for, at Statens Administration har den korrekte adresse.

Du skal være opmærksom på, at du selv skal oplyse ny adresse, når du vender hjem fra udlandet. Det er ikke tilstrækkeligt, at du ændrer adressen i CPR-registret. Dette gælder også, hvis du tidligere har oplyst en opkrævningsadresse til Statens Administration eller en kontaktadresse til CPR-registret.

Kontakt

Den Digitale Hotline
 

Opdateret 24. juni 2015
Skrevet af Statens Administration
Ansvarlig redaktør: Sanne Riger