14-dages tømning i 2021
Da der i 2020 er 53 uger, får det betydning for tømning af dagrenovation på de adresser, hvor der tømmes hver 14-dag.
Hvis du i 2020 har fået tømt i lige uger, vil du i 2021 få tømt i ulige uger.
Hvis du i 2020 har fået tømt i ulige uger, vil du i 2021 få tømt i lige uger.
Har du brug for en ekstra sæk?
Hvis der ikke er plads til affaldet i affaldssækken/-containeren, kan du gøre følgende:
- tilmelde flere sække eller skifte til en større container
- købe ekstra-sække påtrykt EKSTRA, som kan købes hos:
- Brønderslev: STARK Byggecenter, Østergade 88
- Dronninglund: Meny, Stationsvej 2
- Hjallerup: Kon-Tur, Søndergade 8
- Klokkerholm: Meny, Bredkærsvej 7
Stil EKSTRA-sækken ved dit skraldestativ - så tager skraldemanden den med ved næste afhentning.
Hvornår hentes dit affald?
Indsamling af affald (dagrenovation) sker i 110 liters affaldssække af plast eller i containere i størrelserne 140, 240, 400, 600 eller 800 liter.
Indsamling af affald (dagrenovation) sker:
- i byområder hver uge eller hver anden uge efter eget valg.
- i landområder hver 2. eller hver 4. uge efter eget valg.
- ved sommerhuse 26 gange årligt med ugetømning fra juni til august og de resterende tømninger fordelt på resten af året. Sommerhuse kan tilmelde sig helårstømning hver anden uge.
Ejendomme beregnet til flere familier kan benytte en molok (en nedgravet affaldsbeholder) efter nærmere aftale med kommunen.
Alle boliger skal være tilmeldt den kommunale ordning med min. 50 l pr. uge.
Du har mulighed for at få en SMS eller e-mail før afhentningen af dit affald, eller hvis der er problemer med tømningen.
Hvilke krav er der til adgangsvejen?
Skraldemanden skal flytte mange tons affald. Derfor skal du sørge for, at adgangsvejen, og området, hvor affaldsbeholderen er placeret, opfylder kravet til god arbejdsplads.
Sækken må ikke overfyldes, ligesom skarpe genstande som f.eks. glasskår skal være forsvarligt pakket ind.
Adgangsvejen til din affaldsbeholder og standpladsen skal opfylde følgende krav:
- et fast og jævnt køreunderlag af f.eks. asfalt, fliser eller beton
- jævnt og fast underlag under affaldsbeholder
- en fri højde over beholderne på mindst 2,20 meter på kørevejen og standpladsen
- god plads omkring beholderne
- lys på vejen og pladsen i den mørke tid
- ryddet for sne og is
- håndtag på beholdere vender ud mod skraldemanden
- hvis du har hund, så hold den bag lås
- højst 50 meter lang adgangsvej
- mindst 1 meter bred adgangsvej
- højst 10 cm stigning for hver meter
- trapper har køreramper
- døre og havelåger kan stå åbne af sig selv
Sørg for at biler, cykler, barnevogne og legetøj ikke spærrer adgangsvejen (fri passage), og at der i den mørke tid er lys på adgangsvejen samt over din affaldsbeholder.
Kan du ikke overholde kravene til standpladsen eller adgangsvejen, skal du køre din affaldsbeholder ud til skel, når den skal tømmes.
Hvor køber du et affaldsstativ og -container?
Du skal selv anskaffe sækkestativ eller container, mens kommunen leverer affaldssækkene. Sækkestativerne kan du købe i diverse byggemarkeder.
Du kan bestille en container via selvbetjeningsløsningen ved at skrive i kommentarfeltet, at du ønsker at bestille en container.
Pris på container 2021 (inkl. moms og levering). Betaling for containeren opkræves af renovatøren.
140L/240L |
840 kr. |
400L (to hjul)
|
1350 kr. |
400L (fire hjul) |
2035 kr. |
600L |
2035 kr. |
800L |
2145 kr. |
Hvordan tilmelder du dig affaldsordningen (ny tilmelding)?
Du kan tilmelde dig affaldsordningen via selvbetjeningsløsningen. Husk at skrive i kommentarfeltet, om du selv skaffer en container, eller om du ønsker at bestille den
Hvornår får dit sommerhuse afhentet affald?
Sommerhuse får afhentet dagrenovation 26 gange årligt. Hvert år modtager sommerhusejere information om, i hvilke uger der afhentningen sker.
Her kan du se afhentningsugerne (nyt vindue) for dit sommerhus i 2021.
Genbrugsordninger
Vi udgiver jævnligt en affaldsguide om genbrugsordningerne i kommunen.
Genbrugsordningerne er også tiltænkt sommerhusene.
Du kan se mere om ordningerne her på hjemmesiden, hvor du også kan finde den seneste affaldsguide (nyt vindue).
Til udenlandske gæster
Til brug for udenlandske besøgende har vi udarbejdet en pjece om affaldsordningerne for sommerhusene.
"Affald i sommerlandet” (Abfall im Sommerhausgebiet, Waste handling i the holiday area) (nyt vindue).
Boligselskaber og affald?
Hvis du bor i et boligselskab, må du selvfølgelig benytte alle AVVs tilbud, dvs. bobler, genbrugspladser m.v.
Men mange boligselskaber vælger at lave lokale affaldsøer, hvor beboerne nemt kan aflevere affaldet på stedet. I kan få opstillet containere til f.eks.:
- brændbart affald
- papir og aviser
- glas og flasker
- batterier
- storskrald
AVV hjælper gerne med at indrette en affalds-ø hos jeres boligselskab
Hvad dækker genbrugsbidraget?
Gebyrer vedrørende affald opkræves sammen med ejendomsskatten. Der opkræves to beløb, hvor det første beløb vedrører selve dagrenovationen, det vil sige gebyret for at få hentet affald på din adresse. Det andet beløb hedder "Genbrugsplads". Dette beløb skal betales af alle boligenheder, og det går til driften af kommunens genbrugspladser.
Du kan ikke blive fritaget for genbrugsbidraget - også selvom du aldrig eller kun meget sjældent kører på genbrugspladsen. Du betaler for "retten" til at køre på genbrugspladsen den dag dette behov måtte opstå.