I forbindelse med udbrud af corona virus, kan arbejdsgivere og selvstændig, såfremt de øvrige betingelser er opfyldt, søge om sygedagpengerefusion fra 1. sygedag i perioden 27. februar 2020 til 31. december 2020, hvis:
1.
Lønmodtageren eller den selvstændige er smittet med Covid-19
2.
Lønmodtageren eller den selvstændige er karantæneramt efter anbefaling af sundhedsmyndighederne på baggrund af konkrete forhold og det ikke er muligt at arbejde hjemmefra.
Procedure ved lønmodtagers covid-19 sygdom/karantæne
For arbejdsgivere foregår anmeldelse af sygefraværet via NemRefusion.
På indberetningen anvendes ”Anden årsag” og i fritekstsfeltet angives Convid-19 som årsag.
Når medarbejderen underskriver digitalt i ”mit sygefravær”, afgives samtidigt en tro- og loveerklæring til kommunen om, at vedkommende enten er konstateret smittet, eller er i karantæne efter anbefaling af sundhedsmyndighederne.
For arbejdsgivere gælder reglerne om fristen på 3 måneder, for fravær af under 30 dages varighed.
Hvis medarbejderens fravær overstiger arbejdsgiverperioden, skal arbejdsgiver anmelde sygefraværet efter de gældende regler, dvs. inden for anmeldelsesfristen på 5 uger, regnet fra 1. fraværsdag.
Procedure for selvstændige
Selvstændige skal søge som covid-19-sygedagpengerefusion manuelt via en særlig papirblanket.
Få tilsendt blanketten, ved at sende en mail til
Post_ydelseskontor@99454545.dk – angiv ”Covid-19 – selvstændig” i emnefeltet.
Fraværet skal anmeldes til kommunen senest 3 uger efter 1. fraværsdag.
Ved evt. spørgsmål, kan I kontakte jobcentrets akuttelefon på 99454999 kl. 8-15 (mandag-onsdag), kl. 8-17 (torsdag) og kl. 8-14 (fredag)