Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik.

Se vores "cookiepolitik".

Covid-19: Sygedagpenge fra 1. sygedag

I forbindelse med udbrud af corona virus, kan arbejdsgivere og selvstændig, såfremt de øvrige betingelser er opfyldt, søge om sygedagpengerefusion fra 1. sygedag i perioden 27. februar 2020 til 31. december 2020, hvis:

1. Lønmodtageren eller den selvstændige er smittet med Covid-19
2. Lønmodtageren eller den selvstændige er karantæneramt efter anbefaling af sundhedsmyndighederne på baggrund af konkrete forhold og det ikke er muligt at arbejde hjemmefra.

Procedure ved lønmodtagers covid-19 sygdom/karantæne
For arbejdsgivere foregår anmeldelse af sygefraværet via NemRefusion.
På indberetningen anvendes ”Anden årsag” og i fritekstsfeltet angives Convid-19 som årsag.
Når medarbejderen underskriver digitalt i ”mit sygefravær”, afgives samtidigt en tro- og loveerklæring til kommunen om, at vedkommende enten er konstateret smittet, eller er i karantæne efter anbefaling af sundhedsmyndighederne.
For arbejdsgivere gælder reglerne om fristen på 3 måneder, for fravær af under 30 dages varighed.
Hvis medarbejderens fravær overstiger arbejdsgiverperioden, skal arbejdsgiver anmelde sygefraværet efter de gældende regler, dvs. inden for anmeldelsesfristen på 5 uger, regnet fra 1. fraværsdag.

Procedure for selvstændige
Selvstændige skal søge som covid-19-sygedagpengerefusion manuelt via en særlig papirblanket.
Få tilsendt blanketten, ved at sende en mail til Post_ydelseskontor@99454545.dk – angiv ”Covid-19 – selvstændig” i emnefeltet.
Fraværet skal anmeldes til kommunen senest 3 uger efter 1. fraværsdag.

Ved evt. spørgsmål, kan I kontakte jobcentrets akuttelefon på 99454999 kl. 8-15 (mandag-onsdag), kl. 8-17 (torsdag) og kl. 8-14 (fredag)
Opdateret 19. marts 2020