Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik.

Se vores "cookiepolitik".

MitID er i fuld gang med at erstatte NemID - Men inden da skal du måske opdatere dine ID-oplysninger, i NemID
MitID

Læs om hvordan du får MitID

Til dig, der har akut brug for hjælp til MitID

Genaktiver MitID app
Har du glemt din PIN-kode, eller er din MitID app blevet spærret, skal du genaktivere appen og lave en ny PIN-kode.

Ny adgangskode til MitID
Hvis du har glemt din adgangskode, eller din adgangskode er blevet spærret, så kan MitID support hjælpe dig med at oprette en ny.

Få MitID app på ny telefon/tablet
Når du får ny telefon eller tablet, kan du ikke kopiere MitID appen over fra din gamle telefon eller tablet. Du skal aktivere en ny MitID app på din nye telefon eller tablet.

Kontakt MitID support på +45 3398 0010.

Mandag til fredag kl. 8.00-20.00
Lørdag, søndag og helligdage kl. 10.00-16.00

Find hjælp på MitID support (nyt vindue)

 

Til dig, der selv kan opdatere dine ID-oplysninger

For at bekræfte din identitet, skal dine ID-oplysninger i NemID være opdaterede, før du kan få MitID.

Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger ved at bruge NemID nøgleapp – og spare en tur i Borgerservice.

Tjekliste – du skal bruge

  • En smartphone, der kan scanne chippen i passet
  • Et gyldigt dansk pas

Sådan gør du

  1. Hent NemID nøgleapp i
  2. Åbn og aktiver NemID nøgleapp (af sikkerhedshensyn skal du vente 1 time, inden du kan afslutte aktiveringen – i venteperioden kan du lukke appen)
  3. Tryk på ’Opdater her’
  4. Log på med NemID
  5. Scan chippen i dit pas med telefonen - følg vejledningen i appen
  6. Du er nu klar til MitID. Du får besked i din net- eller mobilbank, når det er din tur

Vejledning

Her kan du finde vejledning og videoer, der viser hvordan du gør:

 

Til dig, der skal have hjælp til at opdatere dine ID-oplysninger

For at bekræfte din identitet, skal dine ID-oplysninger i NemID være opdaterede, før du kan få MitID.

Til dig der:

  • ikke kan eller ønsker at bruge NemID nøgleapp til at opdatere dine ID-oplysninger
  • ikke har gyldigt dansk pas eller en telefon, der kan scanne passet

Du kan bestille tid i Borgerservice til at få hjælpe til opdatering af dine ID- oplysninger.

Vær opmærksom på, at du selv skal skifte til MitID, når du har fået dine ID-oplysninger opdateret.

Til dig, der selv kan skifte til MitID

Du kan selv skifte til MitID fra NemID. På mitID.dk bliver du guidet gennem forløbet.

Tjekliste – du skal bruge

  • Dit NemID - nøglekort eller nøgleapp
  • adgang til SMS eller e-mail
  • En smartphone til MitID App, hvis du vil bruge det.
    Du kan også vælge kodeviser eller kodelæser.

Sådan gør du

  1. Åbn "Få MitID med NemID" på mitID.dk
  2. Vælg identifikationsmiddel (MitID app, kodeviser eller kodelæser)
  3. Afgive kontaktoplysninger og validere mobilnummer og/eller mailadresse
  4. Oprette bruger-ID
  5. Aktivere identifikationsmiddel (MitID app, kodeviser eller kodelæser)

Får du tekniske problemer undervejs, så kontakt MitID support på 3398 0010 eller se nedenstående vejledning.

Efter aktivering:

  • Efter aktivering kan du bruge dit MitID til at logge på en række offentlige hjemmesider, såsom SKAT, Borger.dk, Sundhed.dk mf. samt din net- og mobilbank.
  • BEMÆRK - Selvom du får MitID, skal du stadigvæk beholde dit NemID. Der kan nemlig være steder, hvor du stadigvæk skal bruge NemID, indtil NemID endeligt er udfaset - fx i forbindelse med digital signering af dokumenter.
  • Du får besked i din net- eller mobilbank eller fra Digitaliseringsstyrelsen i eBoks, når du ikke længere skal bruge NemID.

 

Til dig, der skal have hjælp til at skifte til MitID

Til dig, der har brug for teknisk hjælp:

Har du tekniske problemer med at overgå fra NemID til MitID, så kontakt MitID support på 3398 0010.

Til dig, der har brug for yderlig hjælp:

Når du får besked i din net- eller mobilbank, om at det er din tur til at få MitID, skal du bestille en tid til hjælp i Borgerservice

Har du ikke mulighed for at møde op i Borgerservice inden for tidsfristen, fx hvis du bor i udlandet eller ikke kan nå at få en tid i Borgerservice, skal du kontakte telefonsupporten i din bank og få udsat fristen.

 

Ofte stillede spørgsmål om MitID

Hvilke telefoner kan bruges?

Hvis du ønsker at opdatere dine ID-oplysninger selv, skal du bruge en smartphone, der kan scanne dit pas. Det kan typisk en iPhone 7 og opefter samt de fleste Android-telefoner. Kan du fx betale trådløst med din telefon, kan den også scanne pas. Den tekniske betegnelse for funktionaliteten er NFC.

Hvordan scanner jeg passet?

Du finder en vejledning i NemID nøgleapp eller på borger.dk/ID.

Skal jeg købe nyt pas eller ny telefon?

Nej, du skal ikke købe nyt pas eller ny telefon. Hvis du ikke har et gyldigt dansk pas eller en telefon, der kan scanne det, kan du gå i Borgerservice og få hjælp. Der er hverken krav om pas eller telefon for at få MitID, men du skal medbring legitimation med billede, fx kørekort eller opholdskort og så skal du huske at bestille tid.

Hvorfor skal jeg vente med at gå i Borgerservice?

Alle, der skal opdatere ID-oplysninger, kan desværre ikke gå i Borgerservice på én gang. Det er der ikke kapacitet til. Derfor skal du vente, til du får besked i din net- eller mobilbank og så skal du huske at bestille tid.

Hvad kan jeg bruge NemID nøgleapp til?

Når du har hentet og aktiveret NemID nøgleapp, kan du bruge den, hver gang du skal godkende med NemID. Du skal foreløbig beholde NemID, både nøglekort og evt. nøgleapp, også når du har fået MitID. I en periode vil du få brug for begge dele. NemID nøgleapp og den nye MitID app er to forskellige apps. Henter du NemID nøgleapp, vil du derfor også skulle hente MitID app, hvis du ønsker at benytte dit nye MitID som app.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan nå i Borgerservice inden for tidsfristen?

Har du ikke mulighed for at møde op i Borgerservice inden for tidsfristen, kan du kontakte telefonsupporten i din bank og få tidsfristen forlænget.
Vælger du at få tilsendt en MitID kodeviser eller -kodeoplæser, forlænges tidsfristen automatisk med 25 dage.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke har dansk pas?

Udenlandske pas kan desværre ikke anvendes. Det skyldes, at NemID nøgleapp tjekker passets gyldighed i Rigspolitiets systemer, og her er udenlandske pas ikke med. Når du får besked i din net- eller mobilbank om, at det er din tur til at få MitID, kan du tage i Borgerservice. Kan du ikke nå det inden for tidsfristen, fx hvis du bor i udlandet, skal du kontakte telefonsupporten i din bank.

Hvad sker der, hvis jeg ikke får MitID inden for tidsfristen?

Bliver tidsfristen i net- eller mobilbanken overskredet, uden at du har fået MitID, kan du ikke logge på banken, før du har fået MitID – heller ikke med NemID. Du kan foreløbig bruge NemID til at logge på øvrige private og offentlige selvbetjeningsløsninger, fx på skat.dk og borger.dk.

Hvordan godkender jeg med MitID hvis jeg er blind eller svagtseende?

I samarbejde med Dansk Handicap Forbund har Digitaliseringsstyrelsen lavet en film om, hvordan man bruger MitID appen med stemmestyring, hvis man har et bevægehandicap i arme eller hænder:

Hvordan bruger jeg som blind eller svagsynet MitID appen med en skærmlæser?

I samarbejde med Dansk Blindesamfund har Digitaliseringsstyrelsen lavet en film om, hvordan man som blind eller svagsynet bruger MitID appen med en skærmlæser:

 

Har du flere spørgsmål?

Du kan få meget mere at vide på MitID.dk

 

Hjælp i lokalområdet

Senior-IT - Hjælp til MitID

Hvis du har modtaget en skrivelse fra Digitaliseringsstyrelsen om at du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID og opfylder kravet om pas og en nyere smartphone, så kan vi hjælpe dig med at opdatere dine ID-oplysninger i NemID.

Derefter kan vi hjælpe med at oprette MitID. Man behøver ikke at vente på banken.

Hvis du ikke har gyldig pas og en nyere smartphone, så kan du bestille en tid i borgerservice til at få hjælpe til opdatering af dine ID- oplysninger.

Har du ikke har fået den skrivelse fra Digitaliseringsstyrelsen, betyder det at dine ID-oplysninger i NemID er opdateret og så kan vi hjælpe med at få MitID. Det gør vi ved at gå ind på mitid.dk og derefter vælge "Få MitID med NemID”.

I begge tilfælde har man mulighed for at vælge appen som identifikationsmiddel - eller en kodeviser, som så vil blive tilsendt.

Når en person har fået MitID, kan vi hjælpe med:

  • Brug af MitID i almindelighed
  • Bestille flere identifikationsmidler, f.eks. kodeviser og/eller (ekstra) MitID-app. Her skal man lige være opmærksom på, at der er en times ventetid, inden man kan komme videre.

Det skal lige nævnes, at vores muligheder for hjælp kan begrænses af mange henvendelser. Vi løser også andre IT-opgaver. Derfor kan vi måske se os nødsaget til at bede nogle borgere komme på et senere tidspunkt.

Senior-IT har til huse i Aktivitetscenter Grønningen således:

  • Tirsdag på 1. sal kl. 09-12
  • Onsdag på I. sal kl. 09-12
  • Torsdag i Bien kl. 09-12

Sommerferie fra 1. juli til 16. august 2022.

På vegne af Senior-IT

Mogens Ingemannsen
Johan Frederiksen

Kontakt

$name

MitID

MitID support

Tlf. 3398 0010

Mandag til fredag kl. 8.00-20.00
Lørdag, søndag og helligdage kl. 10.00-16.00

MitID

Din bank


 

LÆS OGSÅ

Opdateret 29. juli 2022
Ansvarlig redaktør: Karsten Bach