Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik.

Se vores "cookiepolitik".

Sundhedsvæsenets anbefalinger til gravide

Gravide anbefales bl.a. at følge de 8 kostråd og at være aktive mindst 30 minutter om dagen
Sundhedsvæsentes anbefalinger til gravide

Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide at blive vaccineret mod influenza og kighoste.

Influenza (2. eller 3. trimester)

Influenzavaccinationen er gratis for dig, der er gravid i 2. eller 3. trimester. Du kan blive vaccineret gratis fra 1. november 2019 – 29. februar 2020.

Kighoste (3. trimester)

Sundhedsstyrelsen anbefaler midlertidigt kighostevaccination af gravide i 3. trimester. Det sker på baggrund af kighosteepidemien. Gravide kan modtage vaccinen gratis fra 1. november 2019 – til 1. januar 2021. Vaccinen beskytter barnet mod kighoste i månederne efter fødslen, indtil barnet selv kan vaccineres. Vaccinationen gives som ét stik og fås hos egen læge.

Vær aktiv mindst 30 minutter af moderat intensitet om dagen. De 30 minutter kan opdeles i mindre perioder, fx 15 minutter om morgenen og 15 minutter senere.

Følg kostrådene
  • spis frugt og grønt - 6 om dagen
  • spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød hver dag
  • spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
  • spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
  • spis varieret og bevar normalvægten
  • sluk tørsten i vand
  • spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen. Du bør dog ikke spise: levertran, over 100 gram om ugen af store rovfisk som tun, rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart eller mere end ca. 125 gr. østersølaks om måneden.

Fødevarestyrelsens hjemmeside ”Alt om kost” giver gode råd om sund kost, vægtstigning og motion.

Kosttilskud

Tag kosttilskud af folsyre, D-vitamin og jern og sørg for at få rigeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Hvor meget må jeg tage på i vægt?

Hvis du spiser mere, end du har behov for, sætter det sig sandsynligvis som fedt. Mange kvinder tager for meget på under graviditeten og kommer ikke af med de overflødige kilo efter fødslen.

Er du normalvægtig med BMI på 18,5-24,9, bør du tage 10-15 kg på i vægt i løbet af graviditeten. Tal evt. med din læge eller jordemoder. Du kan beregne dit BMI på sundhed.dk.

Undgå rygning. Nikotinprodukter kan principielt ikke anbefales til gravide kvinder. Hvis det dog ikke lykkes den gravide at stoppe, kan hun tale med sin læge om at bruge nikotinprodukter.

Drik ikke alkohol, når du er gravid.

Tag så lidt medicin som muligt under graviditeten. Det gælder også håndkøbsmedicin og naturlægemidler.

Udsæt ikke dig selv og det ufødte barn for kemikalier.

Brug så lidt kosmetik, creme og parfume som muligt og undlad at farve hår, bruge produkter på spraydåse samt at male,

Opdateret 6. august 2020
Skrevet af redaktionen på sundhed.dk
Ansvarlig redaktør: Karin Frederiksen