Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du mener at en eller flere af dine patientrettigheder er tilsidesat. Det kan fx være aktindsigt i din patientjournal, at du har fået afslag på befordringsgodtgørelse eller om frit sygehusvalg.
Styrelsen er på dette område en ankeinstans. Det betyder, at du først kan klage til styrelsen, når du har fået en afgørelse fra typisk kommunen, Udbetaling Danmark, regionen eller sygehuset.
Klager du på vegne af en anden myndig person, skal du have en fuldmagt klar fra den person, dvs. et dokument, du tilføjer i klageskemaet. Har du ikke en fuldmagt, kan du bruge blanketten fra styrelsen.
Du kan læse mere på styrelsens hjemmeside om en rettighedssag og hvilke afgørelser, du kan klage over.
Klag digitalt
Fra 1. december 2015 skal du klage digitalt. Du kan dog i særlige tilfælde være fritaget herfra, fx hvis du pga. sygdom ikke kan bruge en computer, har sproglige vanskeligheder eller er indsat i fængsel eller tvangsindlagt. Er du fritaget fra digital post, er du også fritaget fra det digitale klageskema. Hvis du sender din klage til styrelsen uden at bruge det digitale klageskema, skal du i klagen forklare hvorfor.