Læs om Sprogstrategi
Brønderslev Kommunes sprogstrategi 2020
Brønderslev Kommunes sprogstrategi for udvikling af det talte og skrevne sprog hos børn og unge 0-16 år er godkendt af Børne-skoleudvalget i juni 2020.
Sprogstrategiens formål er, at:
- Skabe høj kvalitet i børn og unges sprog- og skriftsproglige udvikling
- Skabe sammenhæng i indsatser i overgange fra dagtilbud til skole
- Styrke det tværfaglige samarbejde mellem fagprofessionelle i dagtilbud, skole, sundhedspleje, PPR, kulturskolen og folkebiblioteket
- Iværksætte tidlige og målrettede indsatser i dagtilbud, der styrker børns sproglige kompetencer, hvilket har afgørende betydning for sprogtilegnelse, den senere læse- og skrivetilegnelse, og dermed generelt en betydning for læring i skolen og for uddannelses- og livsmuligheder senere i livet
- Etablere en ensartet og tydelig praksis i forhold til at vurdere og følge sprogudviklingen for det enkelte barn og børnegrupper over tid ved, at dagtilbud og skole anvender sprogvurderingsværktøjer fra Rambøll Sprog
Sprogstrategien er opdelt i 2 publikationer:
- En strategi for udvikling af det talte og skrevne sprog hos børn og unge 0-16 år (Nyt vindue)
- En handlevejledning og rammebeskrivelse for de fagprofessionelle (nyt vindue)
Sprogstrategien tager afsæt i den nyeste forskning om børns sprog- og skriftsprogstilegnelse, kommunens sammenhængende børnepolitik, kommunal strategi for læsning,
den styrkede pædagogiske læreplan for dagtilbudsområdet, Fælles Mål for folkeskolen og dagtilbudsloven.