Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik.

Se vores "cookiepolitik".

Din kontakt med det offentlige starter på nettet

På bronderslev.dk og borger.dk kan du betjene dig selv og få information, når det passer dig
Obligatorisk Selvbetjening - Bølge 2

Læs om kontakt med det offentlige

Det offentlige bliver mere digitalt

Folketinget har besluttet, at du som borger i Danmark på udvalgte områder i det offentlige skal betjene dig selv digitalt, hvis du kan.

I årene 2012 – 2015 vil der hvert år komme nye områder til, hvor der indføres obligatorisk selvbetjening. Ved at flytte kommunikationen over på nettet kan det offentlige give mere fleksibel service og spare skattekroner, som kan bruges på fremtidig velfærd, fx sundhed, omsorg og socialområdet.

Indførelsen af Obligatorisk Selvbetjening kommer i 4 bølger med start i december 2012. Bølge 2 indføres 1. december 2013. Bølge 3 den 1. december 2014 og bølge 4 den 1. december 2015.

Bronderslev.dk er sammen med Borger.dk din indgang til det offentlige.

Du vil fortsat kunne få hjælp i fx borgerservice og på biblioteket, men kontakt med det offentlige starter på nettet!

Obligatorisk selvbetjening - Bølge 1 fra 1. december 2012

Digital selvbetjening indføres i 4 bølger på forskellige områder frem mod 2015.

Fra 1. december 2012 er det obligatorisk at betjene sig selv på nettet, når du skal:

Obligatorisk Selvbetjening går på tværs af  Stat, Region og Kommuner.

Obligatorisk selvbetjening - Bølge 2 fra 1. december 2013

Digital selvbetjening indføres i 4 bølger på forskellige områder frem mod 2015. 

Fra 1. december 2013 er det obligatorisk at betjene sig selv på nettet, når du skal:

Obligatorisk Selvbetjening går på tværs af  Stat, Region og Kommuner.

Obligatorisk selvbetjening - Bølge 3 fra 1. december 2014

Digital selvbetjening indføres i 4 bølger på forskellige områder frem mod 2015. 

Fra 1. december 2014 er det obligatorisk at betjene sig selv på nettet, når du skal:

Obligatorisk Selvbetjening går på tværs af  Stat, Region og Kommuner.

Obligatorisk selvbetjening - Bølge 4 fra 1. december 2015

Digital selvbetjening indføres i 4 bølger på forskellige områder frem mod 2015. 

Fra 1. december 2015 er det obligatorisk at betjene sig selv på nettet, når du skal:

Der er yderligere aftalt, at kontanthjælp, uddannelseshjælp, enkeltydelser og ejendomsregistrering (BBR) skal omfattes når systemunderstøttelsen er tilvejebragt. Det forventes endeligt aftalt i 2016.

Obligatorisk Selvbetjening går på tværs af Stat, Region og Kommuner.

Hvem gælder loven for?

Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv på nettet ved hjælp af den relevante selvbetjeningsløsning, som kan findes på bronderslev.dk og borger.dk.

Hjælp til digital selvbetjening

Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens Borgerservice eller på biblioteket. Ligesom i dag vil der fortsat være medarbejdere, der kan svare på generelle spørgsmål og hjælpe dig i gang på bronderslev.dk og borger.dk.

Har du brug for hjælp til selvbetjening på borger.dk, kan du også ringe på:

  • telefon 1881 eller 7010 1881

Den Digitale Hotline
Du kan også få hjælp ved at ringe til Den Digitale Hotline på tlf. 7220 0000 Hvor du kan få hjælp til selvbetjening i udvidet åbningstid.

Hvis du ikke kan bruge digital selvbetjening

De offentlige myndigheder skal yde hjælp og vejledning, hvis du har svært ved at betjene dig selv digitalt.

Hvis der er særlige forhold, der gør, at du ikke kan søge digitalt, er der fortsat mulighed for at få hjælp og vejledning.

Særlige forhold kan være, at du ikke kan bruge digital selvbetjening, fordi du:

  • har et særligt handicap
  • mangler de digitale kompetencer
  • tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
  • har sprogvanskeligheder
  • ikke kan få udstedt NemID, og NemID kræves for den pågældende løsning.

Søg om fritagelse for Obligatorisk Selvbetjening 

For at søge om fritagelse for Obligatorisk Selvbetjening skal du henvende dig til Borgerservice. Fritagelsen gives på områderne enkeltvis.

Fritagelse fra Obligatorisk selvbetjening er ikke det samme som fritagelse fra Digital Post. Du skal altså også anmode om undtagelse fra obligatorisk selvbetjening, hvis du har behov for det, selv om du allerede er fritaget fra Digital Post.

Du skal bruge din NemID til selvbetjening

Du skal logge på med dit NemID for at kunne betjene dig selv. Hvis du har problemer, kan du altid få hjælp på dit lokale borgerservicecenter eller på biblioteket.

Hjælp til at komme i gang med IT

It og internet rummer en verden af muligheder. Hvis du ikke har lært at bruge it og internet, er der mange muligheder for hjælp til at komme i gang – flere af dem er gratis. Spørg efter kurser og it-hjælp på det lokale bibliotek, din lokale aftenskole, hos Ældre Sagen, Ældremobiliseringen eller hos den boligsociale projektleder, hvis du bor i en almen boligafdeling.

Book os......

Hvis du sidder og tænker, at det kunne være relevant at vide mere om,  for min f. eks forening, klasse eller til andre arrangementer – kontakt gerne Borgerservicechef Sanne Riger (Sanne.Riger@99454545.dk) for at lave en evt. aftale om et arrangement, hvor Borgerservice kommer og fortæller nærmere omkring ” Din kontakt med det offentlige starter på nettet” og ”Digital Postkasse”.

Særligt om Digital Post

Digital post er en postkasse på borger.dk, hvor du kan sende og modtage post fra offentlige myndigheder – f.eks. fra din kommune.

Digital Post er  fra 1. november 2014 obligatorisk. Offentlige myndigheder sender nu digitale meddelelser til dig, med mindre du er blevet fritaget.

Digital Post har samme retsvirkning som almindelige papirbreve.

 

Obligatorisk Selvbetjening - Tilmeld Digital Post

Digital Post fra det offentlige

Offentlige myndigheder sender digitale meddelelser til dig. Du kan også sende digitale meddelelser til kommunen fra Digital Post
Opdateret 4. januar 2019