Som borger i Danmark modtager du Digital Post, fra du er 15 år, og du har pligt til at læse den
Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder - det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.
Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende fire platforme:
Fritagelse og læseadgang
Hvis du ikke kan kommunikere med det offentlige digitalt, har du mulighed for at blive fritaget fra Digital Post. Du kan også give læseadgang til en anden, fx et familiemedlem eller en ven, der kan hjælpe dig med at læse din Digital Post fra offentlige myndigheder.
- Læs mere om Digital Post, fritagelse og læseadgang (nyt vindue)
Læs om fritagelse og selvbetjening
En fritagelse fra Digital Post gælder livet ud. Ændrer du mening, kan du til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen.
For at blive fritaget for Digital Post skal du i Brønderslev Kommune bestille tid til Digital Post i Borgerservice og som udgangspunkt møde personligt op. Husk at medbringe gyldig legitimation.
Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv digitalt på de områder, hvor digital selvbetjening er obligatorisk.
Hvis du har svært ved det digitale, eller særlige forhold gør, at du ikke kan anvende en digital selvbetjening, kan du kontakte den relevante myndighed og få stillet et alternativ til rådighed.
Hvis du er fritaget fra Digital Post
Hvis du er fritaget fra Digital Post, er du automatisk fritaget fra kravet om at bruge mange af de offentlige digitale selvbetjeninger.
Når du har et ærinde hos fx kommunen, hvor du som udgangspunkt skal bruge digital selvbetjening, har du derfor ret til at blive tilbudt et alternativ, du kan benytte. Du skal blot fortælle, at du er fritaget fra Digital Post.
Du kan dog stadig bruge de digitale selvbetjeninger, hvis du foretrækker det.
Særligt for undtagelse fra digital selvbetjening hos Udbetaling Danmark
Vær dog opmærksom på, at du i forhold til ansøgning om ydelser mv. hos Udbetaling Danmark (som hidtil) skal kontakte borgerservice i din kommune for at blive generelt undtaget fra at benytte digital selvbetjening i det givne sagsforløb eller det givne område.
Henvender du dig direkte til Udbetaling Danmark uden først at være blevet undtaget fra digital selvbetjening, vil Udbetaling Danmark i det enkelte tilfælde kunne tage imod din ansøgning eller meddelelse - det kan fx være hvis du er fritaget for Digital Post. Du vil dog ikke hermed være undtaget fra digital selvbetjening fremadrettet i dit sagsforløb. Derfor vil Udbetaling Danmark henvise dig til din kommune, som kan undtage dig generelt fra digital selvbetjening på det pågældende lovområde, hvis du har behov for det.
- Læs mere om obligatorisk selvbetjening og fritagelse (nyt vindue)
Læs også om...
Guide på borger.dk
Kontakt
Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev
Tlf.: 9945 4545
raadhus@99454545.dk
Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.
Skriv sikkert til os (MitID)
Skriv sikkert til os (Erhverv)
Åbningstider
Mandag - onsdag 10.00 - 14.00
Torsdag 10.00 - 16.30
Fredag 10.00 - 13.30
Telefontider
Mandag - onsdag 8.00 - 15.00
Torsdag 8.00 - 17.00
Fredag 8.00 - 14.00
Borgerservice Dronninglund
Rådhusgade 5
9330 Dronninglund
Åbningstider
Torsdag 10.00 - 16.30
Lukket i juli
Her finder du vejledninger i brugen af selvbetjeningsløsninger til:
- SEND digital post (m. vedhæftet bilag)
- Redigér kontaktoplysninger / Indstillinger for besked ved ny post
Fritagelse:
Læseadgang: