Brønderslev Kommune indgår løbende kontrakter med leverandører af helhedspleje
Godkendelsesproceduren gælder for alle potentielle leverandører af helhedspleje – også leverandører, som i forvejen er godkendt af en anden kommune – idet Brønderslev Kommune vil sikre sig, at de leverandører, som kommunen indgår kontrakt med, kan leve op til de leverandørkrav og kvalitetsstandarder, der er gældende for kommunen.
Læs om leverandør af helhedspleje
Brønderslev Kommune indgår 4 gange årligt kontrakter med nye leverandører af helhedspleje med afsæt i ældrelov, servicelov og sundhedslov samt klippekortsordningen.
Dette omfatter:
- Helhedspleje, jf. ældrelovens § 10, jf. § 9, stk. 2 (personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v. i hjemmet samt genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse og klippekort)
- Afløsning jf. ældrelovens § 16
- Personlig pleje, praktisk hjælp, klippekort og besvarelse af nødkald, jf. servicelovens § 83
- Afløsning, jf. servicelovens § 84
- Rehabilitering, jf. servicelovens § 83a
- Genoptræning uden forudgående sygehusindlæggelse samt vedligeholdende træning, jf. servicelovens § 86, stk. 1 og 2
- Sygepleje, jf. sundhedslovens § 138
For at kommunen kan behandle en ansøgning om godkendelse som leverandør, skal ansøgeren fremsende et korrekt udfyldt godkendelsesdokument til:
Brønderslev Kommune
Sundhed og Velfærd
Att.: Vibeke Rasmussen
Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev
Som bilag til godkendelsesdokumentet vedlægges:
- Revisorpåtegnet regnskab for ansøgerens 3 seneste regnskabsår.
- Kopi af ansøgerens erhvervsansvarsforsikring.
- Dokumentation for uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer hos de af ansøgerens ledere og medarbejdere, der er ansvarlige for levering af helhedspleje.
- Tro- og loveerklæring om, at ansøgeren ikke har ubetalt forfalden gæld til det offentlige som overstiger 50.000 kr., jf. Servicelovens § 92.
Herefter fremsender ansøgeren fritvalgsblanket via Virk.dk.
- Udfyld og send fritvalgsblanket (nyt vindue)
Krav som ansøger skal opfylde
For at ansøgeren kan godkendes som leverandør, skal følgende krav være opfyldt:
- Alle ansøgerens medarbejdere, som skal besvare nødkald, levere klippekortsydelser samt ydelser efter Servicelovens §§ 83 og 84, skal have en relevant sundhedsfaglig uddannelse samt minimum 2 dages dokumenteret efteruddannelse i rehabiliterende arbejde.
- Alle ansøgerens medarbejdere, som skal levere helhedspleje efter ældrelovens §§ 10 og 16, skal have en relevant sundhedsfaglig uddannelse.
- Virksomheden skal have minimum 2 års erfaring med at løse tilsvarende opgaver for Brønderslev Kommune eller for andre kommuner.
- Virksomheden skal fremsende en liste over de betydeligste tilsvarende opgaver udført de seneste 3 år, forudsat virksomheden har eksisteret i 3 år, samt oplyse, hvornår virksomheden blev etableret. For hver reference oplyses følgende:
- Hvem ydelsen er leveret til
- En kort beskrivelse af den leverede ydelse, og hvad den nærmere har omfattet
- Ydelsens værdi
- Tidspunktet for udførelsen
- Omfanget (antal borgere, omsætning vedr. servicelovsydelser m.v.)
- Brønderslev Kommune forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencer mhp. en uddybende beskrivelse af ansøgers opgaveløsning.
- Ansøger skal have en positiv soliditetsgrad i min. 2 af de seneste 3 år.
- Ansøger må ikke have en forfalden gælder, der overstiger 50.000 kr.
- Der må ikke, for så vidt angår det seneste årsregnskab, være taget forbehold for fremtidig drift i revisorpåtegningen.
- Ansøger skal kunne stille en bankgaranti, som beskrevet nærmere i kontraktens afsnit 17 vedrørende sikkerhedsstillelse.
- Hvis det tidligere har været nødvendigt at ophæve samarbejdet mellem en ansøger og Brønderslev Kommune på grund af groft mislighold eller mislighold, kan ansøger ikke godkendes som leverandør til Brønderslev Kommune på ny.
Ansøgeren indkaldes herefter til en godkendelsessamtale.
Betingelser for endelig godkendelse
Den endelige godkendelse af leverandøren træder først i kraft, når følgende er på plads:
- Kontrakten er underskrevet og returneret.
- Referat fra godkendelsessamtalen er godkendt af leverandøren skriftligt.
- Kommunen har modtaget en bankgaranti som beskrevet i kontraktens afsnit 17 Sikkerhedsstillelse.
- Informationsmateriale er udarbejdet og fremsendt elektronisk (jf. afsnit 4.3 Informationsmateriale om leverandøren i leverandørkravene).
- Der foreligger dokumentation for leverandørens beredskab ved leveringssvigt (jf. afsnit 4.2 Krav til opgavens udførelse i leverandørkravene).
- Plan for opkobling til kommunens omsorgssystem foreligger (jf. afsnit 9. Udveksling af data i leverandørkravene).
Læs godkendelsesmaterialet (nyt vindue):
- Kontraktskabelon - Helhedspleje
- Leverandørkrav - Helhedspleje
- Godkendelsesblanket - Helhedspleje
- Skabelon til Databehandleraftale
- Tro- og loveerklæring - Helhedspleje
- Bankgaranti
- Klageprocedure
- Procedure for aktindsigt
- APV-hjælpemidler
- Forløbsbeskrivelse - Helhedspleje
- Kvalitetsstandard for nødkald
- Kvalitetsstandard for klippekort
- Kvalitetsstandard for personlig pleje
- Kvalitetsstandard for praktisk hjælp - rengøring, tøjvask og indkøb
- Kvalitetsstandard for støtte og vejledning
- Kvalitetsstandard for afløsning og aflastning
- Information om sygeplejetakst
Spørgsmål og svar vedrørende godkendelsesproceduren og -materialet rettes til Vibeke Rasmussen pr. e-mail: vibra@99454545.dk.
Kontakt
Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev