Åben skole - samarbejde med foreningslivet

Hjem Borger Fritid og foreninger Tilskud og puljer Åben skole - samarbejde med foreningslivet

Bliv en del af åben skole

I Brønderslev Kommune er eleverne i konstant udvikling i forhold til læring og trivsel i de stærke og velfungerende folkeskoler.

Derfor sættes der yderligere fokus på elevernes trivsel og udvikling, ved at gå i samspil med de lokale foreninger og aktiviteter om den varierede skoledag. Dette gøres via inddragelse af det mangfoldige forenings- og fritidsliv, som kan præsentere en lang række af spændende og udviklende aktiviteter.

Samarbejdet mellem skole og lokal forening omkring den åbne skole understøtter også målsætningerne i den sammenhængende børnepolitik. Det er et tilbud der udvikles i samspil med borgerne og der er i høj grad fokus på at skabe og udvikle netværk omkring eleverne, således netværket styrkes såvel i skoletiden som i fritiden.

Det er i høj grad et fælles ansvar som skolerne og foreningerne tager via dette tiltag, det kræver at det udvikles i fællesskab, således den åbne skole forhåbentlig bidrager til at gøre kommunes unge mennesker klar til verden via varieret og inddragende aktiviteter, som kan styrke og udvide elevernes netværket

Læs mere om

Skole og (godkendt folkeoplysende) forening skal være afsender på ansøgningen - og der stilles krav om, at det er en fælles ansøgning.

Det er dermed et krav at foreningen og skolen har været i dialog og er blevet enige om datoer og indhold før puljen ansøges.

Derudover er det et krav, at der er kontaktoplysninger (både mail og telefon) til minimum én person fra både forening og skole, og som blandt andet anvendes til opfølgning efter endt forløb.

• Samarbejdsforløbet skal have en varighed på minimum 2 gange.
  • Støtten gives til foreningens udgifter på maksimalt 500 kr. pr. dobbeltlektion i op til 6 dobbeltlektioner. (Dvs. maksimalt 3000 kr. per forløb)
  • Forløbet skal afvikles i skoleåret
  • Der er indgået aftale om besøg mellem skole og forening.
  • Der skal søges INDEN et forløb igangsættes.
  • Forløbet skal inkludere instruktion/undervisning planlagt af en instruktør/medlem fra den pågældende forening.
    Støttebeløbet gives til det ansøgte samarbejde. Sker der større ændringer i datoerne og/eller aflyses besøg koordineres det mellem skole og forening – Der informeres til kommunens foreningskonsulent om ændringerne.

Foreninger og aftenskoler

Jørgen Nielsen